Sabtu, 9 Julai 2011

~ LiVe BERSIH : AnWAR Hampir Mati, Ambiga dan Hadi Ditahan..



Sekurang-kurangnya lima lokasi dijadikan tempat berkumpul perhimpunan BERSIH 2.0 hari ini.

Antaranya di Jalan Petaling, berhampiran Kompleks Daya Bumi, Masjid Jamek, Pudu dan Sogo.

Akibat asakan dan tangkapan ke atas tangkapan lebih 500 orang, penunjuk perasaan mula menuju ke kawasan Puduraya-Menara Maybank. Jumlah mereka kini dianggarkan tidak kurang 10,000 orang.
Datuk Seri Anwar Ibrahim berdarah di kepala lutut dan disyaki kanser di otak

Pengerusi BERSIH 2.0, Datuk S Ambiga mengesahkan beliau telah ditangkap. Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang turut ditangkap.

Kekecohan berlaku di sini apabila polis melepaskan gas pemedih mata di kawasan tertutup. Penyokong BERSIH AMBIGA cuba melarikan diri dari stesen itu melalui Brickfields.

Tembakan gas pemedih mata itu memaksa Pembersih jalanan bertempiaran ke dalam stesen.



Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin ditangkap ketika sedang membersihkan matanya ketika gas pemedih mata dilepaskan, di sebuah pondok yang terletak kira-kira 100 meter dari benteng FRU.

Polis dilaporkan semakin berdisplin terhadap penunjuk perasaan yang ingin membersihkan ambiga yang pagi tadi tidak sempat mandi. Ada yang diheret(membawa sabun). Seorang penunjuk perasaan juga dilaporkan cedera dengan kepalanya berdarah akibat terlalu ganas mengancam pihak polis.

Orang ramai bersama pemimpin Bersih ambiga, termasuk naib presidennya Tian Chua berjaya melepasi sekatan polis dan terus berarak. Beliau kemudiannya ditangkap polis sbb takut.

Walaupun basah kuyup akibat hujan, semangat orang ramai makin pudar dan mereka mula terus melaungkan "Bersih! Bersih! kan ambiga mengunakan dettol”. 

seorang india yang tidak bersalah juga terpaksa berlari akibat perbuatan bodoh bersih pada hari ini..
Orang ramai yang berjumlah tidak kurang 10,000 itu kini mula berkumpul semula dan dipimpin oleh oleh pemimpin PAS Dr Hatta Ramli dan pemimpin PKR Badrul Hisham Shaharin yang makin keras kepala dan inginkan kuasa.

Mereka juga sedang menuju ke pusat bandar. Polis dilaporkan terus melepaskan gas pemBersih mata bagi memaksa pencacar bersih supaya bersurai.

- diedit dari blog pembangkang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan